Communicatieadviseur, projectleider

Lieke van Acht

“Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”

Betrokken, ondernemend, flexibel en leergierig, zo zou ik mezelf willen omschrijven. Ik ben een aanpakker en bouw graag, in samenwerking met anderen, aan de ontwikkeling van mensen en organisaties. Wat mij drijft? Mijn nieuwsgierigheid naar mensen en de wil om hen bewust te maken van de kracht van communicatie, in woord en beeld.

Mijn kennis en ervaring liggen op het vlak van communicatie, marketing en vormgeving. Ik werk voor zowel non-profit als profit organisaties onder andere in de volkshuisvesting, zorg en het onderwijs. Hierdoor heb ik een brede kijk op communicatiethema’s die binnen organisaties spelen.

Als communicatieadviseur ga ik voor een efficiënte en doeltreffende communicatieaanpak. Dit kan alleen als je elkaar kent en een goede relatie met elkaar opbouwt. Ik stuur in mijn werk op interactie en samenwerking met alle stakeholders. Verschillende invalshoeken, belangen, ideeën maken het werk interessant. Het brengt de discussie op gang en leidt vaak tot betere oplossingen.

“Het belangrijkste in communicatie is horen wat niet gezegd wordt”

Iedereen communiceert, verbaal en non-verbaal. Als communicatieadviseur houd ik ervan om communicatievraagstukken te ontrafelen, de dialoog op gang te brengen met alle stakeholders, de vraag achter de vraag te stellen en te horen wat er vaak niet wordt gezegd. Hieruit haal ik waardevolle informatie die nodig is om de juiste strategie te bepalen en een vertaling te maken naar concept en middelen (online en offline).

Verandering is een vast gegeven. Organisaties moeten zich continue aanpassen aan de omstandigheden (bijv. nieuwe wet- en regelgeving, nieuwe diensten en doelgroepen). Vanuit dit besef kijk ik naar wat een organisatie of een specifiek project nodig heeft. Doen we nog de juiste dingen? Is het speelveld veranderd en vraagt dit om een andere, innovatieve aanpak? Dit zijn vragen die ik mezelf en andere betrokkenen stel.

Social media geven organisaties de kans zichtbaar te zijn en de interactie met hun omgeving aan te gaan. Tegelijkertijd maakt dit organisaties ook kwetsbaar, een slechte review is immers snel geplaatst met als resultaat: imagoschade. Dit vraagt om een duidelijke contentstrategie en vertaling daarvan naar doelgerichte, campagnes en creatieve content. We zoeken samen naar het juiste medium en de juiste (beeld)taal om het verhaal te vertellen.

Met mijn ervaring aan zowel klant- als bureauzijde weet ik de juiste vragen te stellen aan professionals zoals webbouwers, reclamebureaus, fotografen, videomakers en drukwerkleveranciers. Als ‘spin in het web’ begeleid ik productieprocessen van communicatiemiddelen. Ik zie erop toe dat er binnen budget en met de optimale prijs/kwaliteitverhouding wordt ingekocht en dat er volgens planning wordt geleverd. Door evaluatie blijven we gaan voor verbetering.

Bij 5V doe ik wat ik het liefste doe: samenwerken met betrokken professionals die hart voor de zaak hebben en betekenisvol werk doen. Ik zet graag een tandje bij als ik werk met gedreven mensen, die de wereld positief en duurzaam willen veranderen. Daar word ik blij van 🙂